Kunda tehase raudtee

kaardile

1903

1860.aastate lõpul huvitus Kunda mõisnik J.Girard de Soucanton võimalusest toota kohapealsest sinisavist ja merglist tsementi.

1870.a. asutati selleks osaühing mis oli tollasel Venemaal kolmas erafirma. 1872.a. jõuti tööstuslike katsetusteni, pidevat tsemenditootmist alustati 1873.a. 20 km pikkuse laiarööpmelise raudteeühenduse Rakverega sai Port-Kunda tsemenditehas 26.11.1896.a.

Kitsarööpmeline raudteevõrk (762mm) asus põhiliselt tehase territooriumil, kuid 3 km pikkune haru suundus ka karjääri ja sadamasse. Taganevad Saksa väed purustasid 1944.a. kitsarööpmelise raudtee ja sadama sedavõrd, et neid hiljem ei taastatud.

Juuresoleval 1931.a. pildil olevatest veduritest on kaks parempoolset kitsarööpmelised. Mõlemad kaheteljelised tankvedurid on valmistatud saksa firmas O&Koppel, neist esimene kandis numbrit 1134 ja ehitusaastaks oli 1903. Tagumine vedur nr. 4843 (ehitatud 1911.a.) asub täna Lavassaare raudteemuuseumis.

 

 

 

Allikad: http://www.hansaco.ee


Lõpetasid loo vaatamise. Võid lugu uuesti vaadata või selle sulgeda ning valida lugude valiku menüüst uued lood. Korraga saad vaadata kuni kolme lugu.

Korraga saab valida 3 lugu, kui soovite valitud lugusid muuta, siis võtke linnuke varasema valiku eest

Uute lugude valimiseks palun peata lugu vajutades nuppu “Stop ja tagasi algusse”

Vali lugusid

Legend

{header}

  • rong