Eidapere-Järvakandi

kaardile

1927

Praeguse Järvakandi alevi territooriumile rajati klaasitöökoda juba 1879.a. Algul valmistati töökojas purke ja pudeleid, alates 1895.a. hakati tootma tahvelklaasi.

Tootmine hoogustus 1920.aastatel kui Järvakanti rajati mehhaniseeritud klaasivabrik A/S "Järvakandi Tehased". Tehas kasutas toorainetena Piusa kaevanduse klaasiliiva ja Anelema karjääri dolomiiti. Lisaks klaasitootmisele rajati asulasse samal ajal veel suur puidutöötlemiskompleks. Seoses sellega ehitati Riigi Kütteainete Keskkomitee tellimusel aastatel 1919 - 1920 17 km pikkune metsaveo harutee Lelle-Käru jaamavahe Kastna pöörangust kuni Eidapere asulani.

Lelle-Papiniidu raudtee ehitati hiljem ning see suundus Lellest otse Eidapere suunas, esialgne raudteetamm on säilinud tänaseni. See metsaveotee pikendati hiljem Eidaperest Järvakandi Tehasteni (+8 km). Eidaperest suundus üks haru ka Nõlva küla suunas.

Kuni 1960.aastate lõpuni oli tehasel oma veduripark, sealhulgas diiselvedur Tu2-264. Liiklus Eidapere-Järvakandi tööstusraudteel lõppes 1974.a. koos Lelle-Papiniidu raudtee ümberehitamisega laiarööpmeliseks. Algul oli kavas ka Eidapere haru laiarööpmeliseks ehitada, Eidapere jaamas olid isegi pöörang ja teetamm selleks tarbeks valmis ehitatud. Ilmselt seiskus ettevõtmine raha või vajaduse puudumisel, sest põhiveosed tehti siis juba autodega Rapla jaamast. Kohalik tehase võrk seevastu toimis veel palju aastaid. Alumisel fotol on näha teetammi kõrval tänaseni säilinud sissesõidu valgusfoor.

Enne

Nüüd.

 

Allikad: http://www.hansaco.ee


Lõpetasid loo vaatamise. Võid lugu uuesti vaadata või selle sulgeda ning valida lugude valiku menüüst uued lood. Korraga saad vaadata kuni kolme lugu.

Korraga saab valida 3 lugu, kui soovite valitud lugusid muuta, siis võtke linnuke varasema valiku eest

Uute lugude valimiseks palun peata lugu vajutades nuppu “Stop ja tagasi algusse”

Vali lugusid

Legend

{header}

  • rong